Vergoedingen buitenland - spoedhulp in het buitenland

Het kan gebeuren dat u in het buitenland naar een dokter of het ziekenhuis gaat. Hoe zit het dan met vergoeding van zorgkosten? Op deze pagina vindt u het antwoord op die vraag.

Als u met spoed zorg in het buitenland nodig heeft, dan betaalt Azivo de kosten of een deel daarvan. Er gelden wel bepaalde regels.

We betalen spoedeisende zorg alleen volledig als uw situatie klopt met alle regels die hieronder staan:

1. U moet een aanvullende verzekering bij ons hebben

Als u geen aanvullende verzekering bij ons heeft, dan betalen we hooguit het bedrag dat de behandeling in Nederland gekost zou hebben. Gaat u naar het buitenland en heeft u geen aanvullende verzekering? Dan raden we u aan in ieder geval een goede reisverzekering voor medische kosten te nemen.

2. U heeft onverwacht zorg nodig

U had normaal gesproken niet vooraf kunnen verwachten dat u deze zorg nodig zou hebben. We wijzen u er op dat behandelingen of complicaties die het gevolg zijn van behandelingen of onderzoeken waarvoor u bewust naar het buitenland bent gegaan, niet onder spoedeisende zorg vallen. U had namelijk kunnen verwachten dat er bij een onderzoek of behandeling iets zou kunnen gebeuren.

3. U moet direct behandeld worden

De behandeling moet medisch gezien direct (binnen 24 uur na ontstaan van de klacht) nodig zijn. Als u medisch gezien voor de behandeling naar Nederland zou kunnen reizen, dan is het geen spoedeisende zorg. Heeft u zorg nodig en twijfelt u of dit onder spoedeisende zorg valt? Belt u dan met de Azivo Alarmcentrale. De Alarmcentrale kan u vertellen welke zorg spoedeisend is en welke niet. U kunt de Alarmcentrale dag en nacht bellen op 0031-317 455 555 (lokaal tarief).

4. Opname in het ziekenhuis? Bel met de Azivo Alarmcentrale

Als er een opname nodig is, dan moet u dit altijd melden bij de Azivo Alarmcentrale. U kunt de Alarmcentrale dag en nacht bereiken op (0031) 317 455 555.

5. Moet u voorschieten? Zorg voor een betaalbewijs

Als u de rekeningen eerst zelf moet betalen, zorgt u er dan voor dat u daarvan een bewijs krijgt. Bovendien moet uit de rekeningen of uit de informatie van de arts duidelijk blijken wat er aan de hand was en welke behandeling er is gegeven. Deze informatie mag behalve in het Nederlands, ook in het Engels, Duits of Frans zijn. Als het in een andere taal is, dan kunnen we u vragen hiervan voor ons een officiële vertaling te laten maken. De kosten van zo’n vertaling moet u zelf betalen en krijgt u ook niet terug van Azivo.

6. In Nederland geen vergoeding, dan ook niet in het buitenland

Alle kosten die u in Nederland zelf moet betalen (bijvoorbeeld medicijnen die u in Nederland bij een drogist kunt halen), betalen we ook niet in het buitenland.

Zorgkosten declareren

Heeft u in het buitenland zorgkosten gemaakt voor spoedeisende zorg? Klopt uw situatie met de bovenstaande regels? Vul dan het declaratieformulier ziektekosten buitenland in. Stuur dit formulier samen met de originele rekeningen op naar Azivo.

Twijfelt u of er sprake is van spoedeisende zorg?

Bel dan met de Azivo Alarmcentrale op (0031) 317 455 555.

Verzekeringsdocumenten voor het buitenland

Gaat u tijdelijk naar het buitenland? Dan ziet u bij de Verzekeringsdocumenten in het buitenland welk document u nodig heeft.

Om de website van Azivo goed te laten werken en u de beste online ervaring te bieden gebruiken we cookies. U geeft ons toestemming als u onze website verder bezoekt of op "ik ga akkoord" drukt. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Voor meer informatie, bekijk ons cookiebeleid.