Wijzigingen doorgeven

Veelgestelde vragen

1. Ik verhuis binnen Nederland, moet ik dat doorgeven?
2. Ik verhuis naar het buitenland maar blijf werken in Nederland, moet ik dat doorgeven?
3. Ik verhuis naar het buitenland en ga werken in het buitenland, moet ik dat doorgeven?
4. Ik heb een nieuw postadres, telefoonnummer of e-mailadres. Hoe geef ik dat door?
5. Ik wil mijn premie, eigen risico en eigen bijdrage via een andere rekening betalen.
6. Ik wil mijn declaraties op een andere rekening uitbetaald krijgen.
7. Hoe wijzig ik mijn betaaltermijn?
8. Wanneer gaat de wijziging van mijn betaaltermijn in?
9. Hoe wijzig ik het pakket van mijn verzekering?
10. Kan ik mijn betaalwijze van de premie, eigen risico en eigen bijdrage wijzigen?
11. Hoe wijzig ik de hoogte van mijn vrijwillig eigen risico?
12. Wanneer krijg ik een nieuwe zorgpolis?
13. Ik ga naar een werkgever met een andere collectieve verzekering, hoe stap ik over?
14. Moet ik mijn detentie in Nederland doorgeven?
15. Moet ik mijn detentie in het buitenland doorgeven?
16. Hoe geef ik een overlijden door? 

1. Ik verhuis binnen Nederland, moet ik dat doorgeven?

Als alle verzekerden op uw polis verhuizen naar één adres binnen Nederland, hoeft u dat niet door te geven. U moet uw nieuwe adres wel doorgeven aan de gemeente waarin u gaat wonen. De gemeente geeft het vervolgens door aan Azivo.

Als een gezinslid op uw polis naar een ander adres binnen Nederland verhuist om te studeren, kunt u ervoor kiezen diegene verzekerd te laten op uw polis. U hoeft dan geen adreswijziging door te geven.

Verhuist het gezinslid om een andere reden, dan moet hij of zij verzekerd worden op een eigen zorgpolis. U kunt dit heel eenvoudig aangeven via Mijn Azivo (‘Gezinslid naar eigen polis’) of doorgeven via de Klantenservice.

2. Ik verhuis naar het buitenland maar blijf werken in Nederland, moet ik dat doorgeven?

In dit geval blijft u bij Azivo verzekerd. U moet wel uw buitenlandse adres aan ons doorgeven. Dit kan schriftelijk via postbus 13731, 2501 BP Den Haag. Of u kunt bellen met onze Klantenservice. Geef bij deze wijziging altijd door dat u in Nederland blijft werken.

3. Ik verhuis naar het buitenland en ga werken in het buitenland, moet ik dat doorgeven?

Verhuist u naar het buitenland en gaat u ook in het buitenland werken? Dan stopt uw zorgverzekering in Nederland. U moet zelf de verzekering bij ons opzeggen. Dat kan alleen schriftelijk, via Postbus 13731, 2501 BP Den Haag. Geef bij deze wijziging altijd uw nieuwe adres door.

4. Ik heb een nieuw postadres, telefoonnummer of e-mailadres, hoe geef ik dat door?

U kunt de wijziging van uw postadres heel eenvoudig online doorgeven via Mijn Azivo. Lukt dit niet? Dan kunt u het ook schriftelijk doorgeven, via postbus 13731, 2501 BP Den Haag. Of telefonisch, via de Klantenservice.

5. Ik wil mijn premie, eigen risico en eigen bijdrage via een andere rekening betalen.

U kunt uw banknummer heel eenvoudig online wijzigen via Mijn Azivo. Lukt dit niet? Dan kunt u het ook schriftelijk doorgeven, via postbus 13731, 2501 BP Den Haag. Of telefonisch, via de Klantenservice.

Betaalt u uw premie aan een intermediair? Geef de wijziging dan door aan de intermediair. 

6. Ik wil mijn declaraties op een andere rekening uitbetaald krijgen

Een wijziging van het rekeningnummer voor het uitbetalen van uw declaraties kunt u alleen schriftelijk doorgeven via postbus 13731, 2501 BP Den Haag.

7. Hoe wijzig ik mijn betaaltermijn?

U kunt uw betaaltermijn heel eenvoudig online wijzigen via Mijn Azivo. Lukt dit niet? Dan kunt u het ook schriftelijk doorgeven, via postbus 13731, 2501 BP Den Haag. Of telefonisch, via de Klantenservice.

Betaalt u uw premie via uw werkgever of een intermediair? Dan kunt u uw betaaltermijn niet bij ons wijzigen. 

8. Wanneer gaat de wijziging van mijn betaaltermijn in?

  • U betaalt per kalenderjaar: de wijziging gaat de eerste dag van het volgende jaar in. 
  • U betaalt per halfjaar: de wijziging gaat de eerste dag van het volgende halfjaar in. 
  • U betaalt per kwartaal: de wijziging gaat de eerste dag van het volgende kwartaal in

9. Hoe wijzig ik het pakket van mijn verzekering?

U kunt wijzigingen in het pakket van uw aanvullende verzekering heel eenvoudig online doorgeven via Mijn Azivo. Lukt dit niet? Dan kunt u het ook schriftelijk doorgeven, via postbus 13731, 2501 BP Den Haag. Of telefonisch, via de Klantenservice.

Uw wijzigingen worden doorgevoerd vanaf 1 januari van het volgende jaar. 

10. Kan ik mijn betaalwijze van de premie, eigen risico en eigen bijdrage wijzigen?

Ja, u kunt kiezen tussen acceptgiro of automatisch afschrijven. Dit kunt u heel eenvoudig online wijzigen via Mijn Azivo. Lukt dit niet? Dan kunt u het ook schriftelijk doorgeven, via postbus 13731, 2501 BP Den Haag. Of telefonisch, via de Klantenservice.

11. Hoe wijzig ik de hoogte van mijn vrijwillig eigen risico?

Dit kunt u heel eenvoudig online wijzigen via Mijn Azivo. Lukt dit niet? Dan kunt u het ook schriftelijk doorgeven, via postbus 13731, 2501 BP Den Haag. Of telefonisch, via de Klantenservice.

12. Wanneer krijg ik een nieuwe zorgpolis?

U krijgt elk jaar een nieuwe zorgpolis. Er zijn een aantal andere momenten waarop u een nieuwe zorgpolis krijgt, namelijk:

  • Na het wijzigen van uw verzekering. 
  • Na het bijschrijven van een gezinslid. 
  • Na het wijzigen van uw eigen risico. 
  • Na het splitsen van de polis. 
  • Na het wijzigen van een collectief contract. 

13. Ik ga naar een werkgever met een andere collectieve verzekering, hoe stap ik over?

Als uw nieuwe werkgever u een collectieve verzekering aanbiedt bij een andere verzekeraar, kunt u overstappen op de datum dat u in dienst treedt. U hoeft dan alleen uw nieuwe verzekering bij de nieuwe verzekeraar aan te vragen. Deze zegt dan uw Azivo verzekering op. Zorg er wel voor dat u uw nieuwe verzekering binnen 30 dagen na indiensttreding aanvraagt.

Als uw oude en uw nieuwe werkgever een collectiviteit bij Azivo hebben, kunt u zich aanmelden bij de nieuwe collectiviteit. Dit kan via uw nieuwe werkgever.

14. Moet ik mijn detentie in Nederland doorgeven?

Dit kunt u schriftelijk aan ons doorgeven, via postbus 13731, 2501 BP Den Haag. 

Voeg hier een detentieverklaring van Justitie aan toe. Tijdens de periode van detentie blijft u als verzekerde bij ons geregistreerd maar hoeft geen premie te betalen. Zorg ontvangt u van het Ministerie van Justitie.

15. Moet ik mijn detentie in het buitenland doorgeven?

U telt nog steeds als ingezetene van Nederland en blijft dan ook verzekerd bij Azivo. Premie, vergoeding en voorwaarden wijzigen niet. U kunt op de gebruikelijke manier wisselen van verzekering of verzekeraar. Als u echter geen Nederlandse verzekering meer wilt kunt u dit bij de Sociale Verzekeringsbank aangeven. Deze bepaalt vervolgens of u nog verzekeringsplichtig bent.

16. Hoe geef ik een overlijden door?

Dit kunt u schriftelijk doorgeven via postbus 13731, 2501 BP Den Haag. Of telefonisch, via de Klantenservice.

Vergeet bij de wijziging niet het verzekerdennummer en de geboortedatum van de overledene, de datum van overlijden en eventueel een correspondentieadres mee te geven.

Is uw vraag nog niet beantwoord?

Bel met onze klantenservice

  • 088 222 4040

De Klantenservice is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 19.00 uur.

Menzis

Op de website van Azivo worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies voor niet persoonsgerichte marketing doeleinden en voor social media toepassingen. Door op "ik ga akkoord" te klikken geeft u Azivo toestemming voor het gebruik. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in  onze cookiepolicy.