Verzekeringsdocumenten in het buitenland

Veelgestelde vragen

1. Ik ga naar het buitenland op vakantie of werken. Wat heb ik dan nodig?
2. Wat is een Europese zorgkaart, en hoe kom ik eraan?
3. Waarom heb ik een Europese zorgkaart nodig?
4. In welke landen is de Europese zorgkaart geldig?
5. Wat is een 111-formulier, en hoe kom ik daaraan?
6. Hoe vraag ik een verzekeringsdocument aan?
7. Hoe lang duurt het voor ik mijn aangevraagde verzekeringsdocument ontvang?
8. Heeft u een aanvullende verzekering nodig?
9. Is een verzekeringsdocument voor het buitenland verplicht?
10. Heb ik een reisverzekering nodig in het buitenland?
11. Is de gewone zorgpas hetzelfde als de Europese zorgkaart?
12. Wat kost een verzekeringsdocument voor het buitenland en hoelang is deze geldig?

1. Ik ga naar het buitenland op vakantie of werken. Wat heb ik dan nodig?

Voor een vakantie of voor werkzaamheden die u voor een Nederlandse werkgever uitvoert raden wij u aan een verzekeringsdocument aan te vragen. Zonder een document ontvangt u medisch noodzakelijke zorg, de kosten moet u dan zelf betalen/voorschieten.
Het juiste verzekeringsdocument is afhankelijk van het land waar u naar toe gaat. Er zijn 3 mogelijkheden:
  1. EHIC: u blijft in de Europese unie of een van de landen waar u terecht kunt met de Europese Zorgkaart (EHIC)
  2. 111-formulier: U gaat naar een land dat geen lid is van de Europese Unie, maar waar wel een verdrag mee is, de zogenoemde verdragslanden. 
  3. Verzekeringsbewijs: u reist naar een land waar de EHIC en het 111-formulier niet gelden.

Via Mijn Azivo, kunt u deze documenten aanvragen. Aan de hand van uw bestemming wordt automatisch het juiste document opgeroepen.
Alle documenten zijn gratis.

2. Wat is een Europese zorgkaart, en hoe kom ik eraan?

Met de Europese zorgkaart kunt u noodzakelijke medische zorg krijgen bij tijdelijk verblijf in het buitenland. Alle verzekerden met een Basisverzekering hebben recht op een Europese zorgkaart.
De kaart is persoonsgebonden en moet voor elk gezinslid apart worden aangevraagd. Ook voor kinderen jonger dan 18 jaar. 

Meer over de Europese zorgkaart.

3. Waarom heb ik een Europese zorgkaart nodig?

Op vertoon van de Europese zorgkaart heeft u recht op medisch noodzakelijke zorg volgens de wetgeving van het land waar u tijdelijk verblijft. De wettelijke regelingen van de landen verschillen:
in sommige landen is de zorg gratis, in andere landen betaalt u een deel van de kosten (eigen bijdrage). De buitenlandse zorgaanbieder declareert de kosten bij Azivo. In het geval van een eigen bijdrage is het belangrijk dat u rekeningen en doktersvoorschriften bewaart en bij Azivo inlevert.

De Europese zorgkaart dekt geen kosten van een medische behandeling als dit het doel van uw reis is. Ook wanneer u gebruik maakt van de diensten van een zorgaanbieder die niet onder het buitenlandse gezondheidszorgsysteem gedekt zijn, kunt u geen gebruik maken van de Europese zorgkaart (bijvoorbeeld bij privé-klinieken). 

4. In welke landen is de Europese zorgkaart geldig?

De Europese zorgkaart is geldig in de volgende landen: Australië, België, Cyprus (Griekse deel), Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden en Zwitserland.

De Europese zorgkaart kan ook gebruikt worden in: Gibraltar, Guadeloupe, Frans Guyana, Reunion, St.Pierre, Miquelon, Ceuta en Melilla. 

5. Wat is een 111- formulier, en hoe kom ik daaraan?

Met een 111-formulier kunt u medisch noodzakelijke zorg ontvangen in verdragslanden zoals dat in de betreffende landen gebruikelijk is. In deze landen geldt de Europese zorgkaart niet. 

111-formulieren kunt u aanvragen voor een aantal landen die geen lid van de Europese Unie zijn. Het betreft Bosnië-Herzegovina, Kaapverdië, Marokko, Montenegro, Servië, Tunesië en Turkije.

6. Hoe vraag ik een verzekeringsdocument aan?

U kunt alle drie de verzekeringsdocumenten digitaal aanvragen via Mijn Azivo.
Voor complexe aanvragen kunt u bellen van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 19.00 uur met de Klantenservice (lokaal tarief). We hebben de volgende gegevens nodig: 
 
  • Uw naam, adres en woonplaats
  • Uw verzekerdennummer
  • Uw Burgerservicenummer
  • De vertrek- en terugkomstdatum
  • De landen waar u doorheen reist
  • Gezinsleden die meereizen (inclusief verzekerdennummers en Burgerservicenummers)

7. Hoe lang duurt het voor ik mijn aangevraagde verzekeringsdocument ontvang?

U ontvangt uw aangevraagde 111-formulier of een verzekeringsbewijs binnen 1 werkdag.

Vraagt u op vrijdag(avond) of in het weekend uw document aan, dan ontvangt u deze op maandag in uw berichtenbox. U ontvangt een mailtje als de documenten klaar staan.

8. Heeft u een aanvullende verzekering nodig?

De Basisverzekering biedt veelal geen volledige dekking in het buitenland. Soms moet u een eigen bijdrage betalen. De aanvullende verzekering biedt dan aanvullende dekking. Lees meer over de vergoeding van buitenlandse zorgkosten. 

9. Is een verzekeringsdocument voor het buitenland verplicht?

De Europese Zorgkaart (EHIC) is niet verplicht. Het 111-formulier en het verzekeringsbewijs voor Cuba, Rusland en Wit-Rusland zijn wel verplicht. 

Vraagt u geen Europese zorgkaart of 111-formulier aan dan schiet u de kosten van de medische hulp voor en kunt u deze na terugkeer in Nederland declareren. Dit geldt ook wanneer een buitenlandse zorgaanbieder de kaart niet accepteert (dit kan onder andere voorkomen bij kleine bedragen). Bij de vaststelling van de vergoeding wordt dan rekening gehouden met de maximum tarieven die gelden in Nederland.

10. Heb ik een reisverzekering nodig in het buitenland?

Het is raadzaam om ook een reisverzekering af te sluiten. Ziekte of een ongeval in het buitenland kan extra kosten met zich meebrengen waartegen u beter verzekerd kunt zijn, zoals bijvoorbeeld verblijfskosten of kosten voor een veilige terugkeer naar Nederland.

11. Is de gewone zorgpas hetzelfde als de Europese zorgkaart?

De Europese zorgkaart is niet hetzelfde als de gewone zorgpas. Uw gewone zorgpas geeft niet dezelfde rechten. De Europese zorgkaart is een herkenbaar document voor de zorgaanbieder. De zorgaanbieder heeft dan de 'garantie' dat er recht op zorg bestaat. De zorgpas geeft dat recht niet, maar als u contact opneemt met de Azivo Alarmcentrale ( +31 317 455 555) kan deze u daarin bijstaan.

12. Wat kost een verzekeringsdocument voor het buitenland en hoelang is deze geldig?

Alle drie de verzekeringsdocumenten voor het buitenland zijn gratis. De geldigheidsduur staat vermeld op het document.

Is uw vraag nog niet beantwoord?

Bel met onze klantenservice

  • 088 222 4040

De Klantenservice is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 19.00 uur.

Menzis

Op de website van Azivo worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies voor niet persoonsgerichte marketing doeleinden en voor social media toepassingen. Door op "ik ga akkoord" te klikken geeft u Azivo toestemming voor het gebruik. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in  onze cookiepolicy.